joi, 30 decembrie 2010

O poezie de Boris Pasternak

 Prin clasa a IX-a mi-am cumpărat o culegere de texte din literatura universală, Crestomaţie de literatură universală se intitula, lucrare postfaţată de doamna profesor Zoe Dumitrescu- Buşulenga. A fost un moment extraordinar pentru mine, a fost şansa mea de a nu rămâne un imbecil toată viaţa. Erau în acea carte fragmente din aproape toate marile cărţi ale literaturii universale. Îmi amintesc că memoram poezii şi fragmente din piese de teatru şi romane. Uitasem complet de această carte. Ieri seară, ştergând de praf cărţile rămase de la părinţii mei, am găsit-o printre ele şi am răsfoit-o. Şi, brusc, din cotloanele memoriei, a ieşit această poezie  superbă scrisă de Boris Pasternak, în traducerea lui Marin Sorescu: 

Nu e frumos să fii celebru
-De parcă asta-ţi dă avânt!-
Să strângi hârtii, să-ţi faci arhivă,
Să te tot bâţii pe-un cuvânt.

Creaţia-i o dăruire
Şi nu scandal şi împrumuturi
E ruşinos, o nulitate
Pe buzele oricui să fluturi.

Trăieşte fără impostură
Încât, când n-o să mai ai vreme,
Să te-ndrăgostească depărtarea
Şi viitorul să te cheme.

E bine să laşi spaţii albe,
Nu în hârtii,ci în destin,
Dar adnotând pe marginalii
De zile ce se duc şi vin.

Şi în necunoscut te-afundă
Şi pierde-te-n el, ascuns,
Cum se ascunde-o casă-n ceaţă
Când ceaţa e de nepătruns.

Alţii-or veni,pe urma-ţi vie,
Supusă vieţii şi erorii.
Tu însuţi, nu deosebi
Înfrângerile de victorii.

Şi nu te-abate cu o iotă
Tu de la tine - hotărât,
Ci numai să fii viu, viu - simplu -
Viu pân' la capăt - şi atât.

2 comentarii:

  1. Si pe mine ma leaga multe de o culegere (e vorba de Crestomatie de literatura universala) prefatata de Zoe Dumitrescu- Buşulenga.

    RăspundețiȘtergere
  2. A fost o binecuvântare această crestomaţie (nu compendiu, cum din grabă şi fără sens am scris).

    RăspundețiȘtergere