joi, 30 decembrie 2010

Câteva fragmente din Jurnalul lui Renard


Cuvântul cel mai adevărat, cel mai exact, cel mai plin de înţeles, este cuvântul nimic.

Cel mai mare om nu-i decât un copil înşelat de viaţă.

Balzac este poate singurul care a avut dreptul să scrie prost.

Când nu  e mai bizui pe nimic, trebuie să te bizui pe totul.

Omul, această cârtiţă a atmosferei.

În cea mai spirituală femeie există întotdeauna o gâsculiţă care nu-şi îngăduie niciodată să doarmă.

Cei mai buni dintre noi nu fac altceva decât să-şi vadă defectele.

Meseria scriitorului este să înveţe să scrie.

Cu felinarul meu, am găsit un om : eu. Îl cercetez.

A scrie înseamnă aproape  întotdeauna a minţi.

Unii oameni sunt atât de  plicticoşi că te fac să pierzi o zi întreagă în cinci minute.

Lectura li se pare o zădărnicie, ca şi igiena: nu sunt niciodată bolnavi.

Omul fericit şi optimist e un imbecil.

Chiar şi în cele mai pline prietenii există întotdeauna un pic de vid, la fel ca şi în ouă.

Nu trebuie să-i dispreţuim pe bogaţi : e destul să nu-i invidiem.

Cuvântul cel mai adevărat, cel mai exact, cel mai plin de înţeles, este cuvântul nimic.

Socialiştilor : « Să împărţim ! Dar să împărţim şi loialitatea, şi politeţea, şi inteligenţa ! »

Viaţa e scurtă, dar plictisul o lungeşte. Nici o viaţă nu-i  destul de scurtă pentru ca plictisul să nu-şi găsească locul în ea.

Natura i-a ieşit  lui Dumnezeu binişor, dar pe om l-a ratat.

Nietzsche. Ce cred despre el ? Că sunt multe litere de prisos în numele său.

Neantul nu dă nimic. Trebuie să fii mare poet pentru a-l face să sune.

Ne aflăm pe lume ca să râdem. Nu vom mai putea râde în purgatoriu sau în infern. Iar în paradis n-ar fi cuviincios.

Există falsă modestie, dar nu există fals orgoliu.

 ***

Jules Renard este unul dintre favoriţii mei de prin 1999, când l-am descoperit. Îl reiau, periodic, pentru luciditatea cu care şi-a analizat viaţa şi contemporanii, virtuţile stilistice imense şi umorul&ironia subtile.

9 comentarii:

  1. Omul, această cârtiţă a atmosferei- asta as fi jurat ca e scrisa de Milut Din Rasinari.

    Omul fericit şi optimist e un imbecil.
    Natura i-a ieşit lui Dumnezeu binişor, dar pe om l-a ratat.
    Există falsă modestie, dar nu există fals orgoliu.
    -absolut deliciose astea trei!

    RăspundețiȘtergere
  2. Prietene, acum înţeleg de ce interbelicii îl frecventau atat de des. Şi mai cred ca Woody Allen ar trebui să fie invidios.

    RăspundețiȘtergere
  3. pentru mine renard inseamna morcoveata.
    dar pentru faza cu nietzsche, tipul pare salonard!

    RăspundețiȘtergere
  4. Renard este, in primul rand, autorul Jurnalului. Morcoveata si Istoriile naturale nu l-ar fi nemurit, dupa mine.
    In ceea ce priveste gluma legata de numele lui Nietzsche, aceasta nu-i decat o "joaca" tipic renardiana. Altfel, Renard il iubea pe Nietzsche.
    In alta dezordine de idei, Jurnalul sau este, dupa umila mea parere, unul dintre primele trei opere diaristice ale literaturii de limba franceza.

    RăspundețiȘtergere
  5. primul e, desigur, julien green. dar care sa fie al treilea?

    RăspundețiȘtergere
  6. Asa este: Julien Green este primul in ordinea preferintelor mele. Jurnalul lui Andre Gide este al treilea. Nu m-a impresionat deloc Jurnalul fratilor Goncourt.

    RăspundețiȘtergere
  7. Eu nu prea ma omor dupa jurnalul lui Gide (desi culmea, ii prizez restul operei) mi se pare usor fake.

    RăspundețiȘtergere
  8. gide in nici un caz.
    mi-au ajuns falsificatorii si pivnitele, cah!

    RăspundețiȘtergere
  9. Recunosc ca nici mie nu mi-a plăcut prea tare, însă n-am avut un alt jurnal pentru locul 3.
    Am citit fragmente din Jurnalui lui Amiel, dar personajul mi s-a părut prea batranicios pentru gustul meu. Pe cel tinut de fratii Goncourt l-am folosit, la timpul lui, ca somnifer. Să mă scuzaţi pentru impietate, însă nu am putut înghiţi falsitatea celor doi.
    Am mai citit, cu mulţi ani în urmă, jurnalul lui Stendhal, însă nu-mi amintesc să mă fi dat pe spate. Oricum, nu mi s-a părut a fi un JURNAL. Omul era un romancier prea de mare, ca să fie şi un diarist de primă mână.

    RăspundețiȘtergere