Propunerea de programă la limba și literatura română pentru clasa a IX-a a
stârnit o mulțime de reacții, cele mai multe dintre ele fiind negative. Corul
criticilor este format, în mare măsură, din scriitori români din noile
generații, diverși influenceri care critică din obișnuință orice seamănă a
reflecție cu adiere conservatoare și profesori de specialitate care (supra)apreciază
autorii contemporani. Există și un grup de scriitori și de profesori de limbă
și literatură care susțin că noua abordare a programei, una care pune accent pe
evoluția istorică a literaturii și pe definirea conceptelor, este mai
potrivită.
Principalele critici aduse noii programe sunt:
- Elevii
trebuie să încurajați să citească, iar textele clasicilor nu le mai stârnesc
niciun interes, urmarea fiind că nu vor mai citi deloc. Florin Iaru a fost cel
mai insistent în acest sens.
- Unii
(Elena Vlădăreanu, Ștefan Baghiu ș.a.) au criticat faptul că pe listă nu se
găsește nicio autoare, dar ei nu par a ține cont de faptul că începuturile
literaturii noastre au fost sărace în prezențe feminine. Ideea este una venită
din zona feministă autohtonă. Din secolul al XIX-lea, reținem numele câtorva
autoare – Iulia Hașdeu, Elena Văcărescu, Anne de Noilles, Veronica Micle,
regina Elisabeta (Carmen Sylva) și Sofia Nădejde – sunt cele mai proeminente
nume. Iulia Hașdeu a murit prea devreme, înainte să producă ceva relevant, și a
scris ceva poezie în limba franceză; Elena Văcărescu și Anna de Noilles au
scris în franceză, fiind percepute ca aparținând culturii franceze; Veronica
Micle a fost o poetă minoră, care a supraviețuit în imaginarul românesc
datorită iubirii lui Eminescu; Carmen Sylva a scris mult în germană, limba sa
maternă, dar a scris câteva texte și în limba română; Sofia Nădejde a fost o
scriitoare complexă și longevivă, militantă pentru drepturile femeilor și
autoarea primului roman feminist din literatura română.
Toate aceste doamne ar putea avea un loc în
programa de limbă și literatură română pentru clasa a IX-a. Nu sunt autoare
comparabile cu clasicii secolului XIX, nimeni nu pretinde asta, dar un capitol
dedicat nașterii sensibilității literare feminine ar trebui să existe într-un
manual de literatură dedicat literaturii secolului XIX. Saltul calitativ al
literaturii feminine este vizibil în primele decenii ale seolului XX, când se
afirmă Alice Voinescu, Marta Bibescu și Hortensia Papadat Bengescu – trei
autoare rafinate și complexe. Născute la sfârșitul secolului XIX, acestea și-au
scris operele în secolul XX.
- Elevii
nu vor mai fi racordați cu ceea ce oferă lumii autorii contemporani, metodele
sunt vetuste, sugestiile de autori de studiat invită la înstrăinarea de
lectură. Nici în acești ultimi ani nu s-a simțit o creștere a interesului
elevilor pentru lectură și nici vreun interes special pentru literatura produsă
de autorii români contemporani.
- Se
insistă prea mult cu autori din secolul al XIX-lea – Costache Negruzzi, Grigore
Alexandrescu, Dimitrie Bolintineanu și alții, dar se introduc și necunoscuți
mai mediocri decât cei menționați (Radu Ionescu – cu La gura sobei și
Cânturile intime, cel mai probabil! și Ion Codru Drăgușanu – Călătoriile
unui român ardelean: în țară și în străinătate: 1835-1844).
Apărătorii noii programe susțin că:
- Revenirea la abordarea diacronică a literaturii române predate în școli ar putea contribui la o înțelegere mai justă a ideii că o literatură este rezultatul unui proces evolutiv, are o istorie care începe dintr-un punct și continuă ascendent, cu sincope, cu pauze și reveniri. O atare abordare ar putea oferi elevilor câteva repere clare.
Abordarea diacronică nu este una naționalistă, care consolidează înapoierea, ci una ce oferă continuitate unui demers de care au beneficiat chiar și contestatarii programei lansate în dezbatere publică.
- Autoare
nu prea au existat în primele secole ale literaturii noastre, cele care s-au
afirmat în a două jumătate a secolului XI nu au valoarea estetică necesară pentru
a fi incluse în manuale. Prezența scriitoarelor este relevantă în programele
pentru clasele superioare de liceu.
- În
state model pentru societatea românească se studiază literatura tot într-o
manieră diacronică – Franța, Italia ș.a. – primele capitole din manualele de
liceu fiind dedicate autorilor de început din acele literaturi. Vorbim despre
Dante, Rabelais, epopei medievale etc. Dacă noi nu am avut norocul unor autori
de talia acestora, ce ar trebui să facem? Să-i ignorăm complet pe cei care au trăit
și scris la începuturile literaturii noastre -cronicari, cei din Școala
Ardeleană, pașoptiști etc?
-
Perspectiva
antidiacronică a literaturii a condus la disoluția societală de astăzi, la deprecierea
autorității didactice, la haosul din școli și la rezultatele dezastruoase de la
evaluările școlare.
- Ideea
de canon literar este în continuare folositoare și nu este opresivă, disfuncțională
și nedreaptă, absolutistă. Oamenii tineri au nevoie de repere clare, de modele
validate de specialiști.
-
Rezultatul
alegerilor din 2024 a fost, la rigoare, chiar rezultatul confuziei întreținute
de reformatorii de astăzi, care au izolat gândirea istorică structurată,
considerând-o perimată, permițând inflația de mitologie istorică naționalistă
care a capturat o bună parte din publicul tânăr. Tinerii nu mai cunosc
cronologia esențială a istoriei României, aceasta este o constatare a celor
care lucrează direct cu aceștia. Ce dialog folositor poți avea cu un om care nu
stăpânește reperele de bază?
Concluzii:
- Programa
propusă spre dezbatere este una de avarie, prin încercarea de a mai salva ceva din
cunoașterea literaturii române la nivelul liceal. Dă un sens acestui proces de
cunoaștere.
- Nu
poți începe predarea în liceu cu autorii postmodernismului românesc, mergând pe
ideea că aceștia vor stârni pasiunea pentru lectură a noilor generații.
Scriitorii esențiali ai postmodernismului românesc nu sunt citiți de publicul
pentru care scriu, fiind tot mai străini de acesta și funcționând ca o bulă
elitistă. Deși publicul larg nu are un simț estetic prea rafinat, are totuși sensibilitatea
necesară pentru a se orienta spre o operă importantă pentru o comunitate.
- Elaborarea
unei secțiuni dedicate apariției sensibilității literare feminine se impune,
deoarece autoarele din secolul XX nu au apărut pe un sol virgin. Dacă programa
tot tratează diacronic literatura română, trebuie să existe o secțiune
rezervată primelor scriitoare.
-
Este
salutară ideea de a reintroduce câteva capitole despre evoluția limbii române
în liceu. La fel de importantă este ideea de studia teoria literară esențială –
definirea genurilor și a speciilor, definirea stilurilor și prezentarea
diferențelor dintre acestea, a curentelor literare etc. Trebuia să se recomande
mai clar studierea gramaticii la nivel liceal, este nevoie de așa ceva.
- Operele
din literatura străină recomandate mi se par foarte bune. Machiavelli,
Montesquieu, Lamartine, Stendahl, Moliere sunt cei recomandați, profesorii
putând să ilustreze demersurile didactice cu alți autori.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu