Ani
la rândul, imaginea României a fost asociată cu tablourile sumbre extrase de
camerele de luat vederi ale televiziunile occidentale din orfelinatele
românești: era patria copiilor fără casă chinuiți, subnutriți, de nimeni iubiți,
vânduți străinilor de parcă ar fi cârpe second hand etc.. Copii cu psihicul
făcut țăndări și cu inima rănită pentru totdeauna mișcându-se într-un ritm
ieșit din suflete chinuite. Cine nu-și amintește copilul cu ochi mari și triști ce se leagănă
într-un colț al camerei/ pe un hol sau își suge degetul la o vârstă ce a
depășit-o cu mult pe cea a sugarului? Este această imagine, reluată de sute,
mii de ori, suficientă pentru a înțelege ce s-a petrecut în acele lagăre de
concentrare pentru copii? Surprinde această imagine chipul exact al orfelinului
ori este investigație jurnalistică rece, cinică despre una dintre realitățile
crude (tot mai numeroase!) ale lumi? Poate cineva care nu a trăit umilința,
foamea și violența extremă să fie credibil atunci când încearcă să le descrie?….Este
nevoie, cred, de o mână de maestru, de mare maestru pentru a reuși așa ceva.
Obligația rostirii, descrierii adevărului revine martorului – celui care a
trăit cruzimea pe propria piele, celui
care îndurat frigul și foamea până când a ajuns să nu le mai simtă, a celui
care și-a înconjurat sufletul încercat de durere cu o carapace de țestoasă.
Acest
spațiu al vulnerabilității extreme, pe care scriitorii români nu l-au explorat
până acum, capătă trup (literar) prin admirabilul volumul scris de Nicolae
Avram. Federeii a apărut la Casa de Editură Max Blecher în 2010 și s-a
bucurat, încă de la apariție, de cronici elogioase scrise de câțiva dintre cei
mai subtili iubitori de poezie de la noi: Radu Vancu, Claudiu Komartin, Daniel
Cristea – Enache și Rita Chirian. Cartea lui Nicolae Avram are meritul de a pătrunde,
cu mijloacele martorului poet, în sufletul orfanului din România deceniilor
ceaușiste. Este de fapt o cronică nefardată a copilăriei scrisă de unul care a
trecut prin acea instituție a infernului comunist, orfelinatul.
Bătaia,
foamea, singurătatea, vulgaritatea, umilința, răutatea sunt cuvintele care
descriu cel mai bine viața federeilor ( băieții care trăiesc într-unul dintre
orfelinatele regimului Ceaușescu, numit în glumă/joacă Federeul). Poemul de la
pagina 30 este cel care dă titlul volumului:
„noi
suntem baietasii:
cu
capetele rase pâna la
sânge
împreuna
ne-am trait viata
împreuna
am facut foamea
am
plâns am râs am iubit
dupa
ce se da stingerea
în
dormitor se face liniste
sunetul
pasilor pedagogului
haxim
sunt
singurii
care
se aud pe culoarul rosu
cu
miros de benzina
uneori
câte unul începe sa-si
spuna
povestea în auzul
tuturor“
Volumul este grupat în mai multe
cicluri, fiecare dintre ele având în centru câte o figură de federeu sau de
lucrător în această instituție de (ne)educație socială: Modi, teroarea băieților
din instituție, Simion, Cămăraș (regele muștelor), Fonoloș, Mărgi, Paulin,
Damian, Liliac, Pobeda, educatorul Haxim, Tatiana, Titus, ș.a.. Fiecare dintre
eroii cărții are parte de o poveste( uneori, și-o spune singur). În absența
iubirii, violența devine a doua natură a acestor copii, îmbrăcând nenumărate
forme: de limbaj, violența fizică, psihică, educațională. Poate că unii vor
strâmba din nas citind revărsarea de expresii argotice, violența unor imagini,
însă acestea își găsesc locul firesc în această carte ce nu putea fi scrisă
folosind o stilistică de fată mare; infernul nu poate fi o revărsare de culori
calde, de triluri de ciocârlii. Portretul lui Modi, spaima copiilor, este
uluitor prin autenticitatea sa:
Grasul Modi/
hai sus labagiilor/ strigă din toate puterile/ treceţi la culcare/ bă
handicapaţilor/ tu tu tu tu şi tu/ ne arată cu degetul/ ridicaţi-vă // veniţi
după mine viermilor/ ne sculăm de la televizor/ unde stam toţi grămadă/ pe
cimentul/ gol lustruit // e seară îl urmăm tremurând/ într-un dormitor liber de
la etaj/ stăm drepţi în faţa lui/ numai în chiloţi şi maiouri // e stăpân pe
vieţile noastre/ suntem nişte viermi de mătase/ o afacere profitabilă două
kilograme/ de gogoşi dintr-un gram de ouă/ simţim cum ne cresc ganglioni/
cerebroizi/ în partea anterioară/ fugim şi ne ascundem/ în crăpătura/
cimentului (pp. 5-6)
Cum
bine a remarcat Radu Vancu, federeii au
devenit, treptat, asemenea soldaților copii din Africa. Cine a trecut prin
orfelinat cunoaște legendele țesute în jurul copiilor pe care îi selecta
Ceaușescu pentru a-i crește și a-i transforma în membri ai gărzii personale. O
armată formată din sensibilități pustiite, căci o experiență de soiul acesta
nu te lasă întreg. Curajul lui Nicolae Avram merită subliniat, căci nu este
puțin lucru să aduni la un loc cioburile sufletului tău făcut țăndări și să
încerci să-l reconstitui.
Rostul
martorului este să spună povestea, este imperativul său. Când martorul este și
un om talentat, rezultatul este o carte emoționantă. Federeii este o astfel de carte. Este volumul pe care l-am
așteptat, pe care mi-aș fi dorit din tot sufletul să-l fi scris eu. În galeria mea
literară, Federeii se află lângă De ce fierbe copilul în mămăligă,
extraordinarul volum al Aglaei Veteranji.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu